Modige praktikanter skaber værdi

Virksomheder kan få et stort udbytte af samarbejdet med en praktikant – hvis de er indstillet på det. Og det er de hos legetøjsproducenten Astrup Group. Det mærkede Chalotte Linding under sin uddannelse til diplomingeniør, da hun indgik i et praktiksamarbejde, som rykkede begge parter.

Astrup Group, der ligger i Skjern, producerer moderne kvalitetslegetøj. Den har løbende haft praktikanter fra forskellige uddannelser, så Chalotte var langtfra den første. Kontakten opstod, da hun mødte MatchMakers projektleder på MatchDay på Aarhus Universitet, og efterfølgende blev introduceret til Astrup Groups direktør, Poul Erik Pedersen.

Da Chalotte Linding kom i praktik i november 2018, var virksomheden netop flyttet på grund af pladsmangel, og den havde en større lagerbeholdning med ind i det nye domicil. Chalotte – der var under uddannelse til diplomingeniør i Global mangement and manufacturing – aftalte med Poul Erik Pedersen, at hendes praktikopgave skulle bestå i at komme med forslag til et bedre lagerflow, der kunne nedsætte lagerværdien.

Investér i praktikanterne

Hun kom derfor til at arbejde tæt sammen med indkøber og sælger. Hun fik adgang til virksomhedens salgs- og indkøbsstatistikker og kontakt til leverandørerne – en tillid hun satte stor pris på: ”Det er en relativt lille virksomhed, og det betyder, at alle har meget ansvar og breder sig over flere processer,” fortæller Chalotte.

”Poul Erik var også løbende med ind over, og jeg mødte i det hele taget nogle meget imødekommende medarbejdere, som gerne vil hjælpe og engagere sig i min læring. De var vildt gode til at onboarde mig, og det var rart at opleve, at de var villige til at investere deres tid og ressourcer i mig,” fortæller hun.

Det er imidlertid ikke tilfældigt, at hun fik den oplevelse. For Poul Erik Pedersen er det vigtigt, at praktikanter føler, at der er plads til dem, og at de ikke er til ulejlighed. ”Man skal bruge tid sammen med de unge og give dem adgang til informationer – det vil jeg også råde andre virksomheder til at gøre. Og det behøver ikke være så svært – vi giver dem fx en kontorplads med en central placering blandt de øvrige medarbejdere. På den måde får de automatisk en masse viden og en god forståelse for kulturen og forretningen,” forklarer han.

De rigtige spørgsmål skaber værdi

Den imødekommenhed var vigtig for Chalotte, for hun var lidt spændt i begyndelsen. ”Som praktikant bør man komme med en vis ydmyghed og anerkende, at medarbejderne allerede har været på en rejse, inden man kom. Det kan også minimere modstand, når man forsøger at hjælpe dem videre,” forklarer Chalotte. ”Men det er samtidigt vigtigt, at man er nysgerrig og tør stille kritiske spørgsmål – og påpege, hvor man tror på, at der kan optimeres. Bagefter handler outputtet om, hvordan man indleder og bygger videre på den dialog, som det sætter i gang.”

Det var netop det mod, der imponerede Astrup Groups direktør. ”Chalotte var superkompetent og stillede kvalificerede spørgsmål, der fik os til at se på os selv udefra. Vi er et lille firma, så som studerende får man mulighed for at få indblik i hele forretningen og for konsekvenserne af, at dit hus skal hænge sammen. Og her var Chalotte knivskarp,” lyder hans vurdering.
Chalotte høstede også stor respekt, da hun efterfølgende kom og præsenterede resultaterne af den opgave, hun havde lavet på baggrund af praktikken. Resultater, der bl.a. ændrede i samarbejdsformen med en vigtig leverandør og førte til en ny måde at disponere på.
 
En plads i flokken

Chalotte høstede også andre og mere personlige erfaringer. Hun blev fx afklaret med, hvad hun oplever som godt samarbejde, god kommunikation, og hvad det indebærer at være en god kollega. ”Praktikken modner én på en helt anden måde end at være på studiet blandt andre unge,” forklarer hun. ”Her blev jeg inddraget og fik lov at være en del af virksomheden – og det medvirkede i høj grad til et positivt projektforløb.”

Ifølge Poul Erik Pedersen vil flere studerende få samme mulighed fremover. Som virksomhedsleder betragter han det som en selvfølgelighed, at man giver studerende chancen for at få praktisk erfaring med i bagagen.

”Jeg synes, det er sjovt og spændende at møde de unge mennesker. Men jeg tror, mange virksomheder har en forestilling om, at praktikanter er alt for besværlige og tidskrævende. Det er ikke rigtigt – og det er heller ikke helt fair over for de studerende og lokalsamfundet. Jeg mener, man skal påtage sig det ansvar, det er at tage praktikanter,” fortæller han. ”Ikke mindst fordi virksomheden selv kan få et lige så stort udbytte.”
Charlotte Linding

Om Astrup Group A/S

ASTRUP Group A/S er et dansk familieejet firma, der i tæt samarbejde med deres leverandører designer og producerer kvalitetslegetøj med højt pædagogisk indhold. Virksomheden forhandler sine egne brands MaMaMeMo, Mini Mommy og by ASTRUP i Danmark, Europa, Mellemøsten og USA. Firmaet blev grundlagt i begyndelsen af 60’erne og har i dag 12 ansatte.

Læs mere om Astrup Group her.

MatchMaker

Mangler jeres virksomhed tid og ressourcer til et konkret projekt? Eller er du studerende eller jobsøgende på jagt efter en projektvirksomhed, job eller praktikplads?

Så kontakt os og hør mere om, hvordan MatchMaker kan hjælpe dig med at kickstarte karrieren eller skabe vækstfremmende resultater gennem fx projektopgaver eller praktikforløb.

Kontakt Susanne Trip Nielsen

Direkte: 99752609 Mobil: 21184745
E-mail: stn@rserhverv.dk

Tilmelding til nyhedsbrev